A teremtés

 

Ígértünk hétvégére egy...

 ...különleges és rendhagyó cikket, amelyet később megvilágítandó okok miatt pár nap múlva tárunk az oldalra látogatók felé.

 

Ellenben igyekszünk szavatartóak maradni, ezért most olyan különlegeset teszünk, ami rendhagyónak mondható. Nevezetesen bepillantást engedünk a kulisszák mögé és bemutatjuk, hogyan telnek a napjaink, mire az adott Sajt-Kalmár Kupa végén átadjuk a díjakat. 

Ha egy adott évben befejeződött a torna és minden lényeges adat felkerült a honlapra, illetve a facebook-ra, majd zárásként kellemes ünnepeket kívántunk az érdeklődőknek, akkor tekinthetjük befejezettnek az adott esemény. Ezután szervezőként mondhatni hosszú téli álomra hajtjuk a fejünket, mert a következő hónapokban nem sok teendőnk akad. Ilyenkor kollégákból "visszavedlünk" barátokká, azaz kommunikációnk során nem sok szó esik a tornáról. Persze megesik, hogy egy váratlan februári, vagy májusi napon valamelyikőnknek megfontolandó ötlete támad a következő tornával kapcsolatban, de jellemzően a hétköznapok, a család, a munka, meg természetesen a foci a téma közöttünk. Megmagyarázhatatlan melegség önti el a lelkem, ha vereség esetén zrikálhatom az anatómia csodájának is tekinthető szervezőtársat. 

(Koroknai Árpád, Kiss László, Usztics Péter)

A torna előszelei valamikor augusztus környékén kezdenek éledezni, amikor az MLSZ megtartja a nagypályás bajnokságok sorsolását és elválik, mikor érnek véget az NB-s bajnokságok küzdelmei. Ezután látjuk, melyik hétvége ad módot a torna megrendezésére, amely idén másodszor kerül a fenti ok miatt december harmadik hétvégéjére. Következő körben egy lényeges kérdés megoldása vár ránk, azaz leegyeztetni az illetékesekkel a csarnok lefoglalását. Szerencsére Balmazújváros településének vezetői - ahogy az első években otthonul szolgáló Nádudvaron is történt - mindig a legnagyobb segítőkészséggel állnak mellettünk, így ez inkább csak formalitásnak tekinthető. Ha megvan az időpont, akkor elkészül az adott évi plakát, illetve meghirdetésre kerül a torna a megfelelő fórumokon, hogy mindenki tudja, mire számíthat. Jelezzük az általunk ismert csapatok felé az adott évi torna dátumát, majd a játékvezetőinket is értesítjük, hogy mikorra írjanak be a naptárjukba. Átbeszéljük a ránk váró feladatokat, bár ennyi év alatt már nagyjából le van osztva, ki mit csinál. Körülbelül október elején beérkeznek az első nevezések, amelyet szépen sorban követnek a többiek is, így nagyjából november közepén már látjuk az érdeklődést a decemberi küzdelemre. Közben megy a kilincselés a lehetséges támogatókhoz, hiszen a torna díjazását és költségeit a nevezési díjakon felül ezen forrásokból tudjuk finanszírozni. Emellett nem felejtkezhetünk el idejében egyeztetni  a technikai személyzettel, hogy a tornán profi kezekben legyen a LED-falas eredményjelző, valamint a hangtechnika is megfelelő élvezetet nyújtson a csarnokot megtöltőknek. Ezen felül természetesen szükségünk van még azon segítőinkre is a torna idején, akik a csarnok és öltözők rendjéért, a biztonságért, illetve az internetes eredménykövetésért felelnek. Le kell szervezni a játékvezetők hétvégi ellátását, a távolabbról érkező csapatok kedvezményes szállását, no meg szintén akciós étkezési lehetőségeket kialkudni a teremfoci idején megéhezők részére. Ki kell választani, meg kell venni és gravíroztatni kell az esemény kupáit, érmeit, okleveleit, valamint a különdíjakat. Mire ezzel megvagyunk, már jócskán benne vagyunk a novemberben, azaz itt kezdenek csak igazán felpörögni az események.

 (csoportbeosztás 1.0)

Igyekszünk (bár fogalmam sincs, miért írok többes számot) tartalommal megtölteni a honlapot, mert lehet, hogy sokakat csak a száraz tények - úgymint időpont, csoportok, eredmények - érdekelnek, talán az érdeklődők megfelelő tájékoztatásával is sikerül valamelyest színvonalasabbá tenni a rendezvényt, azaz nem felesleges egy-egy írásra 2-3-4 órákat rászánni. A színvonal kardinális kérdés a Sajt-Kalmár Kupával kapcsolatban, ugyanis anno az volt a célunk, mikor megálmodtunk egy teremtornát, hogy azon millió és egy teremtorna tapasztalatait, amelyen játékosként részt vettünk összegezve egy minél nagyobb elégedettséget és minél kevesebb ellenérzést kiváltó kupa legyen a Sajt-Kalmár. A név nagyon hamar világossá vált, mivel a névadó tejipari cég ügyvezetője első megkeresésünkre állt teljes mellszélességgel az ötlet mögé. Visszatérve a tapasztalatainkra: némely tornán nem tetszett a játékvezetők "hazai pályázása", néhol a sorsolás és csoportbeosztás vetett fel kérdéseket, máshol meg a díjazási forma nem tűnt csapatbarátnak, megint máshol pedig az üresen tátongó lelátók miatt volt hiányérzetünk. Ezeket a dolgokat szerettük volna kiküszöbölni és a visszajelzések alapján igenis megéri például távoli játékvezetőket alkalmazni (ami jóval nagyobb költség, de máris kiküszöböltünk egy hibafelületet), vagy élőben sorsolni minden kör párosítását az egyenes kieséses szakaszban.

(a csarnok a torna előtti órákban...) 

Amikor november közepén már kirajzolódik, hogy hány csapat résztvételére számíthatunk, akkor még eltelik pár nap, mire a sokat gondolkodó brigádok is véglegesítik nevezésüket. Ebben a témában két roppant bosszantó tényező létezik: az egyik, mikor valamelyik csapat nem tud, vagy nem kíván részt venni a megmérettetésen, ám egy egyszerű válasz helyett az elérhetetlenségbe burkolózik a csapatvezető. A másik amely még ennél is rosszabb, mikor valaki pár nappal az első meccs előtt kénytelen sérülések, vagy egyéb okok miatt visszalépni, komoly fejtörést okozva nekünk, nem beszélve a hibásan megjelenő műsorújságról. E füzet szintén nem öt perc alatt készül el, hiszen a sablon ugyan el lett mentve az évek alatt, viszont a tartalmat évről-évre frissíteni és szerkeszteni kell. Általában megálmodjuk, vitázunk kicsit a dizájnon, majd a számítástechnikai szakemberünk ezt nyomtatásra kész állapotba hozza, amely napokkal a torna előtt kerül a nyomdába. Kezdetben több tízezres telefonköltséget jelentett a köztünk lévő szolid 1400 km-es kommunikációs távolság, tehát örök hála a korlátlan internetnek és a Vibernek! Visszatérve a résztvevőkre: szeretjük a legtisztább lebonyolítási formát alkalmazva négy fős csoportokba rakni a csapatokat, persze ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a nevezők száma osztható legyen néggyel. Ezért szokott előfordulni, hogy a nevezés lezárását kitoljuk pár nappal, ha mondjuk 23, 27, vagy 31 gárda jelentkezett. Ha megvan a végleges létszám, még ki kell találni az ahhoz alkalmazandó lebonyolítást, a csoportmeccsek időpontján át a továbbjutók számának meghatározásáig. A csoportok kialakításánál mi is szeretnénk hagyományos sorsolást alkalmazni, de sajnos ilyen kiváltságos helyzetben talán csak a méltán népszerű Real Team Kupa van, amely az ünnepek között, tehát munkaszüneti, szabadságolós időszakban kerül megrendezésre Debrecenben, de nekünk figyelembe kell vennünk a résztvevők esetleges kéréseit, hogy ezáltal a legerősebb felállásban tudjanak elindulni nálunk. Ezen szempont miatt a csoportbeosztás elkészítése is több órás feladat.

(...és a torna idején)

A torna hetében még logisztikai feladatainkat kell teljesíteni, azaz összegyűjteni a támogatók molinóit; elhozni a gravírozott kupákat, a műsorfüzeteket, a kisorsolásra kerülő sportszer-utalványokat; kinyomtatni a csapatok öltözőrendjét, a csarnokban kihelyezendő tabellákat; a sorsolás kellékeinek (csapatlista, kindertojás), valamint a tárgyi felajánlásoknak (ásványvíz, energiaital) csarnokba juttatását koordinálni, hogy péntek délután ezeket a megfelelő helyen tudva várhassuk a rajtot jelentő kezdő sípszót. Ekkor következik zombivá válásunk 3 napja, ugyanis péntek este vége az első napnak, majd rövid alvás után szombaton kora reggeltől késő estig újra a csarnokba költözünk, amelyet vasárnap kora reggel folytatunk, egészen az eredményhirdetésig. Szervezőtársam repes az örömtől, ha mondjuk péntek éjszaka az egész évi robot utáni szabadságot kihasználva fényt kapok és odacsapom magam, így másnap reggel az első meccseket lekésve érek a helyszínre. Tapasztalat, hogy ezen az sem segít, ha a csarnok melletti hotelben töltöm az éjszakát. A háromnapi rendszertelen étkezés sem eredményez hosszabb életet, de a sok munka ellenére imádjuk csinálni és céljaink is változatlanok. Ez a hobbink, a futball az életünk része és feltétlen szót kell ejteni párjainkról is, akik támogatásuk mellett tűrik, hogy ezen hóbortunk a velük tölthető szabadidőnkből vesz el rengeteg órát.

(a 2016-os bajnokok)

Összességében tehát van mit csinálni, mire összeáll kerek egésszé, ennek a gyümölcsét pedig csak a torna végén tudjuk learatni, amikor konstatáljuk, hogy rendben lezárult az esemény és nem csak a dobogón végző csapatok távoznak elégedetten, hanem minden résztvevő - legyen az sportoló, vagy hétköznapi sportszerető - jól érezte magát a Sajt-Kalmár Kupán.

Ha ez így van, akkor elégedetten vonulunk arra a bizonyos hosszú téli álomra...

 

 

Találkozzunk decemberben!

 

   A szervezők